Det foregår i dag omfattende endringer i energibransjen, og alt tyder på at dette vil fortsette også i de kommende årene. Større mobilitet blant kunder med hyppige bytter av leverandør er et faktum. I en bransje som er preget av hard konkurranse og prispress er det de selskapene som er nytenkende og på nett med forbrukerne som vil kunne tiltrekke seg nye kunder.
I dag konkurrerer strømleverandørene om alle kunder.
- De selskapene som kan forutse hvilke kunder som er lønnsomme om et par år vil komme seirende ut.
- Med bedre forståelse av kundene kan man tilegne seg kunnskap om deres behov, og dermed også muligheten for å rette relevante tilbud og spisset kommunikasjon mot dem.
Når bransjen står ovenfor både økt konkurranse og betydelige forandringer åpner det seg samtidig nye muligheter.
- Med tilgang til data, relevant innsikt og de rette verktøyene finnes det i en verden i endring et potensial for å bli mer konkurransedyktig og hele tiden ligge ett steg foran.
- Store datamengder kan analyseres for å få økt forståelse av kundene, optimalisere risikoen i kredittporteføljen og for å velge de riktige kundene.
- Smarte data gjør dette mulig.