Selskaper som driver detaljhandel har lenge jobbet hardt for å bygge langsiktige relasjoner med sine kunder. For å ligge ett steg foran konkurrentene, og forbrukerne, stilles det krav til at man virkelig går i dybden for å bli kjent med sine kunder.
Det handler til dels om å forstå dine eksisterende kunder ut i fra ett personlig og finansielt perspektiv, men også om å kunne visualisere kundereisen. På denne måten får man som detaljhandel innsikt i kundenes adferd og hvordan du kan ta deg av dem på best mulig måte, samt for eksempel hvor mye penger de bruker fysisk i butikk kontra online.
- Ved å kombinere en dyptgående kunnskap om den eksisterende kundeporteføljen med data fra eksterne kilder kan man identifisere adferdsmønstre og trender, og dermed komme opp med mer nøyaktige prognoser for å tiltrekke seg nye kunder.
Med en økning i mengden tilgjengelig data om kundeadferd har man i dag tilgang til mer informasjon enn noen gang tidligere, og dermed også flere muligheter.
- Med tilgang til data, relevant innsikt og de rette verktøyene finnes det i morgendagens detaljhandel et stort potensial for å bli mer konkurransedyktig og hele tiden ligge ett steg foran.
- Analysen og innsikten man får fra kombinerte data gjør det mulig å benytte seg av spissede tilbud, effektivisere salgs- og markedsføringsaktiviteter og identifisere nye kundegrupper. Smarte data gjør dette mulig.