Telekombransjen gjennomgår akkurat nå en omfattende endringsreise. For å kunne imøtekomme kundenes forventninger, finne nye inntektskilder og fremdeles være konkurransedyktige må mange telekomselskaper tilpasse både kampanjer og kommunikasjon for å nå ut til sine kunder på en bedre måte.
- En forutsetning for dette er at selskapene har evnen til å henge med på en raskt skiftende forbrukeradferd, og forstå hva kundene ønsker seg.
- Dette krever igjen en evne til å analysere store mengder data, delvis fra den eksisterende kundedatabasen, men også fra online-data som tar for seg kundenes adferd på nettet og offline-data i form av blant annet informasjon fra folkeregisteret.
Det er denne kombinasjonen av informasjonskilder som er nøkkelen til å kunne møte kundene på deres premisser. Når store datamengder øker i kompleksitet, og samtidig sies å være løsningen, kan utfordringen fremstå som vanskelig å håndtere.
- Med de rette verktøyene og korrekt informasjon åpner denne situasjonen opp for nye muligheter.
- Gjennom tilgang til data, spissede analyser og relevant innsikt kan man i et datadrevet og raskt endrende marked utnytte et stort potensial for å bli mer konkurransedyktig, fremme målrettede tilbud og kampanjer og effektivisere salgs- og markedsføringsaktiviteter.
- Smarte data gjør dette mulig.