Blogg Datadrevet markedsføring

Data er din beste venn

|

Data har aldri vært viktigere for beslutninger enn de er i dag. – Tør å stole på data – tør å stole på innsikten som data gir deg og ta beslutninger på bakgrunn av det, sier Anna Albinsson, CMO i Bisnode Group.

I de siste månedene er næringslivet blitt tvunget inn i et helt nytt landskap, og ingen vet hva langtidsvirkningen for samfunnet vil bli. Men det er enighet om at det særdeles viktig å holde hjulene i gang.

Stol på data – ikke på magefølelsen

– Mange ledere i næringslivet tar fortsatt avgjørelser basert på magefølelsen – men nå er definitivt ikke tiden for å stole på den når du skal fatte viktige beslutninger.
All virksomhet har utfordringer nå som budsjetter blir kuttet og planlagte aktiviteter lagt på is. Derfor må du være bevisst på hvordan du skal ta beslutninger – og dette hjelper gode data deg med, sier Albinsson. Hun mener at selskaper har to hovedoppgaver nå, nemlig å drive virksomheten videre, samtidig som aktivitetene skreddersys til den virkeligheten vi lever i akkurat nå. 

Anna Albinsson, CMO i Bisnode, deler sine beste tips for hvordan du skal bruke data til å finne nye målgrupper og kunder.

Du blir overrasket over hvor mye du kan gjøre med dine eksisterende data – det er virkelig superkraften din! Sørg for å ha full kontroll over dataene dine før du starter på den datadrevne reisen din. Rene data og dataanalyse hjelper deg med å ta smarte avgjørelser og forutse kundens neste kjøp.


Lengde 9:40 min

Relevant informasjon

Kunder ønsker ikke informasjon som ikke er relevant for dem. Derfor er det viktig å kjenne målgruppene og kundene godt, og dette hjelper data deg med.

– Rundt 80 prosent av oss er lei av uønsket informasjon, men samtidig vet vi at vi er åpne for annonser med relevant innhold om noe vi er opptatt av akkurat nå. Derfor er det særdeles viktig i disse tider å ha oppdaterte data og et optimalisert CRM-system, sier hun.

«Krystallkule»

Bruk av smarte data og gode analyser karakteriserer hun nærmest som en krystallkule. 

– Det handler om å finne ut hva kundene dine vil kjøpe neste gang omtrent før de vet det selv. God bruk av data og analyser er et effektivt verktøy både for salg og markedsføring som gjør at du kan skreddersy aktivitetene dine målrettet til kunder som ønsker dine varer eller tjenester, sier Anna Albinsson.

Bli mer datadrevet?

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.

Les mer om Personvern

Motta siste nytt fra Bisnode