Del
Hjelp ditt nettverk å oppdage ny kunnskap
En omfattende forståelse av kunden kan gi deg ny og viktig kunnskap i en konkurranseutsatt bransje. NetOnNet har fokusert på målgruppeanalyse, kundesegmentering og personifisert datadrevet markedsføring. Dette har gitt en dobling i registrerte kunders kjøp.
Mens flere aktører i den konkurranseutsatte elektronikkbransjen i de senere år har strevd, og til og med gått konkurs, har NetOnNets omsetning gått i motsatt retning. Grunnlagt i 1999 som et rent nettbasert foretak, har firmaet i dag 33 fysiske butikker og over 900 ansatte i to land, og i 2016 hadde de en omsetning på SEK 5,1 milliarder.
Én av grunnene til at NetOnNet har hatt suksess, er deres fokus på kundedata som grunnlag for å forstå sine kunder.
Datadrevet målgruppeanalyse har banet veien for personifisert kommunikasjon med registrerte kunder. Dette har ikke bare ført til en øket kundetilfredshet, men også til større salgsvekst.
– Etterhvert som vi vokste, forsto vi hvor viktig det var å kjenne kundene våre. På samme tid forsto vi at deres behov når det gjaldt å motta relevant personifisert kommunikasjon hadde økt, sier Pär Gancarz, CRM-leder hos NetOnNet.
Arbeidet med datadrevet kommunikasjon begynte med en analyse av målgruppen av kundene. Den ble utført med hjelp av Bisnode-analytikeren Niklas Lindblom. Det første trinnet var å sikre kvaliteten på NetOnNets egne kundedata, samtidig som man hentet inn så mye bakgrunnsdata som mulig når det gjaldt kundeinnsikt.
I den neste fasen la Bisnode til sine egne data for å utvide denne kundeinnsikten.
– Data om kundenes boligsituasjon, interesser, livssituasjon og kjøpekraft lot oss dele NetOnNets kunder inn i seks ulike segmenter – hver med ulike motivasjonsfaktorer og kjøpsmønstre.
Disse segmentene dannet grunnlaget for NetOnNets epost-kommunikasjon med registrerte kunder.
“I våre ukentlige TV-kampanjer rettet vi for eksempel vårt pakketilbud om hjemmekino til en eldre målgruppe med større kjøpekraft, mens yngre par som bodde i mindre leiligheter fikk et helt annet tilbud.”
Skreddersydd kommunikasjon = resultater
Denne datadrevne tilnærmingen har gitt NetOnNet viktig innsikt i nøyaktig hvilke produkter kundene er interessert i og hva deres neste kjøp sannsynligvis vil bli. Så snart kommunikasjonen med kundene ble skreddersydd, kom resultatene umiddelbart.
Dobbelt så mange leste e-postene
Antall e-poster som faktisk ble lest, økte med 100 prosent i forhold til da vi sendte samme informasjon til alle kundene. Og hvis man ser på kjøpskonverteringer, så har også de fordoblet seg.
– Vi ser også at personer som er registrert i kundeklubben vår foretar flere kjøp og besøker oss oftere, sier Gancarz.
Kundesegmentering for smartere produktutvikling
I tillegg til kommunikasjon med medlemmene av kundeklubben, er det Bisnodes målgruppeanalyse og kundesegmentering som danner grunnlaget for NetOnNets produktutvikling. Hvis for eksempel NetOnNet bestemmer seg for å starte sin egen grillserie, har de allerede en god idé om hva kundene er ute etter.
Balkong eller hage?
Den typen grill som kundene velger å kjøpe, avhenger blant annet av om de har balkong eller hage og hvor mye penger de kan bruke. I stedet for å være avhengig av magefølelsen, kan NetOnNet nå bruke kundeprofildata for å tilby de rette produktene”, sier Lindblom.
Det neste trinnet i å tilby data-drevet personifisert kommunikasjon, er å skreddersy innholdet på www.netonnet.se slik at man skaper en personlig opplevelse. Sammen med Bisnode utvikler nå NetOnNet hjemmesiden for å tilpasse den til hver enkelt besøkende.
– Hver kunde skal få en unik webopplevelse
– Ideen er at hver enkelt besøkende på nettsiden skal få en unik opplevelse, hvor vi gir den riktige kunden de riktige produktene og den rette informasjonen i form av veiledninger og tips. Vi tror at man kan gjøre mye med data-drevet kommunikasjon, og jeg tror faktisk vi er ett av de selskapene som kan bruke dette optimalt, sier Gancarz.
Bli mer datadrevet?
Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.
Les mer om Personvern