Blogg Datadrevet markedsføring

NetOnNet doblet antall konverteringer med målgruppeanalyse

|

En omfattende forståelse av kunden kan gi deg ny og viktig kunnskap i en konkurranseutsatt bransje. NetOnNet har fokusert på målgruppeanalyse, kundesegmentering og personifisert datadrevet markedsføring. Dette har gitt en dobling i registrerte kunders kjøp.

Har doblet konverteringen

Mens flere aktører i den konkurranseutsatte elektronikkbransjen i de senere år har strevd, og til og med gått konkurs, har NetOnNets omsetning gått i motsatt retning. Grunnlagt i 1999 som et rent nettbasert foretak, har firmaet i dag 33 fysiske butikker og over 900 ansatte i to land, og i 2016 hadde de en omsetning på SEK 5,1 milliarder.

Forstår kundene: Salget øker

Én av grunnene til at NetOnNet har hatt suksess, er deres fokus på kundedata som grunnlag for  å forstå sine kunder.

Datadrevet målgruppeanalyse har banet veien for personifisert kommunikasjon med registrerte kunder. Dette har ikke bare ført til en øket kundetilfredshet, men også til større salgsvekst.

Relevant, persontilpasset kommunikasjon

– Etterhvert som vi vokste, forsto vi hvor viktig det var å kjenne kundene våre. På samme tid forsto vi at deres behov når det gjaldt å motta relevant personifisert kommunikasjon hadde økt, sier Pär Gancarz, CRM-leder hos NetOnNet. 

Kundedata gjør persontilpasset kommunikasjon mulig

Arbeidet med datadrevet kommunikasjon begynte med en analyse av målgruppen av kundene. Den ble utført med hjelp av Bisnode-analytikeren Niklas Lindblom. Det første trinnet var å sikre kvaliteten på NetOnNets egne kundedata, samtidig som man hentet inn så mye bakgrunnsdata som mulig når det gjaldt kundeinnsikt.  

 

Utvidet kundeinnsikten med Bisnode-data

I den neste fasen la Bisnode til sine egne data for å utvide denne kundeinnsikten.

– Data om kundenes boligsituasjon, interesser, livssituasjon og kjøpekraft lot oss dele NetOnNets kunder inn i seks ulike segmenter – hver med ulike motivasjonsfaktorer og kjøpsmønstre.

Disse segmentene dannet grunnlaget for NetOnNets epost-kommunikasjon med registrerte kunder.

TV-kampanjer mot målgruppene

“I våre ukentlige TV-kampanjer rettet vi for eksempel vårt pakketilbud om hjemmekino til en eldre målgruppe med større kjøpekraft, mens yngre par som bodde i mindre leiligheter fikk et helt annet tilbud.” 

NetOnNet i tall
  • Åpnet 10. mars 1999
  • Gruppen omfatter 33 butikker
  • Over 900 ansatte
  • SEK 5,1 milliarder omsetning (2016)

Skreddersydd kommunikasjon = resultater
Denne datadrevne tilnærmingen har gitt NetOnNet viktig innsikt i nøyaktig hvilke produkter kundene er interessert i og hva deres neste kjøp sannsynligvis vil bli. Så snart kommunikasjonen med kundene ble skreddersydd, kom resultatene umiddelbart. 

Dobbelt så mange leste e-postene
Antall e-poster som faktisk ble lest, økte med 100 prosent i forhold til da vi sendte samme informasjon til alle kundene. Og hvis man ser på kjøpskonverteringer, så har også de fordoblet seg.

– Vi ser også at personer som er registrert i kundeklubben vår foretar flere kjøp og besøker oss oftere, sier Gancarz. 

Slik hjalp Bisnode NetOnNet
  • Kvalitetssikring og analyser av NetOnNets interne kundedata.
  • Forbedring av NetOnNets kundedata ved å bruke eksterne data for å få fyldigere kundeprofiler.
  • Målgruppeanalyse og segmentering av kunder i seks ulike målgrupper med ulike motivasjonsfaktorer.
  • Kontinuerlig tilgang til analytisk kompetanse i to år, mens man bygde CRM-strategien.

Kundesegmentering for smartere produktutvikling
I tillegg til kommunikasjon med medlemmene av kundeklubben, er det Bisnodes målgruppeanalyse og kundesegmentering som danner grunnlaget for NetOnNets produktutvikling. Hvis for eksempel NetOnNet bestemmer seg for å starte sin egen grillserie, har de allerede en god idé om hva kundene er ute etter. 

Balkong eller hage? 
Den typen grill som kundene velger å kjøpe, avhenger blant annet av om de har balkong eller hage og hvor mye penger de kan bruke. I stedet for å være avhengig av magefølelsen, kan NetOnNet nå bruke kundeprofildata for å tilby de rette produktene”, sier Lindblom.


Personlig opplevelse

Det neste trinnet i å tilby data-drevet personifisert kommunikasjon, er å skreddersy innholdet på www.netonnet.se slik at man skaper en personlig opplevelse. Sammen med Bisnode utvikler nå NetOnNet hjemmesiden for å tilpasse den til hver enkelt besøkende.

– Hver kunde skal få en unik webopplevelse

Unike opplevelser

– Ideen er at hver enkelt besøkende på nettsiden skal få en unik opplevelse, hvor vi gir den riktige kunden de riktige produktene og den rette informasjonen i form av veiledninger og tips. Vi tror at man kan gjøre mye med data-drevet kommunikasjon, og jeg tror faktisk vi er ett av de selskapene som kan bruke dette optimalt, sier Gancarz.   

 

Bli mer datadrevet?

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.

Les mer om Personvern

Motta siste nytt