Blogg Datadrevet markedsføring

Martech – slik bruker du det

«Alle» snakker om datadrevet markedsføring, men hvordan ta det i bruk så det fører til positive kundeopplevelser og øker salget? Martech er navnet på alt som gir deg mulighet til å skreddersy hver enkelt kundereise.

Ikke la deg stoppe av teknologi. Første steg på veien er å utnytte potensialet som ligger i datadrevet markedsføring. Målet? Å matche rett budskap til rett kunde – til rett tid.

­­Der vi tidligere delte kundene inn i undergrupper som «mann 40+, bor i storby» og «kvinne 35, eier egen bolig», kan vi ved riktig bruk av data sortere disse i ytterligere undergrupper. For «mann 40 +, bor i storby, men drømmer om småbruk og mer friluftsliv» er en ganske annen type enn «mann 40 +, bor i storby, samler på klokker og reiser på vinsmaking i Frankrike.» Jo mer du vet om kundene dine, desto enklere er det å treffe dem på rett måte.

Gi dataen verdi

Å samle inn data er bare halve jobben.

– Martech gir deg muligheten til å skreddersy hver enkelt kundereise – og det er her de magiske øyeblikkene mellom deg som leverandør og drømmekunden din kan oppstå, forklarer Liv Anne Holst, markeds- og kommunikasjonssjef i Dun & Bradstreet Norge, og løfter fram kundeopplevelsen som det viktigste formålet.

Kundene dine forventer at du vet mer om dem.

Så hvordan jobbe mer strategisk med dataen du samler inn?
– Løsningen ligger i krysningspunktet mellom de rette folka, riktig teknologi og datakvalitet, understreker Holst. 

1. Hundre systemer, men ingen snakker med hverandre

Det første du må gjøre er å få oversikt over nåsituasjonen. Ofte sitter ulike avdelinger med ulike systemer, som hver for seg samler inn enorme mengder data. Kanskje sitter Kristian i markedsavdelingen med en helt annen oppfatning av virkeligheten enn Stine på IT. For at dere skal få noe ut av dataene må hele organisasjonen ha tilgang til – og forståelse for innsikten.  Og da holder det ikke å sende en rapport du må være spesialist for å kunne forstå.

Når alle har samme forståelse for dataene er det også enklere å finne eventuelle hull som må tettes. Kanskje overlapper systemer – eller kanskje Kristian tror at Stine sitter og ruger på noen hemmelige data han gjerne skulle hatt tilgang til. Både systemene og folka på kontoret må snakke sammen. Det er nemlig lønnsomt å dra i samme retning.

2. Vi må legge en plan!

Nå gjelder det å legge en plan. Hva skal vi bruke all denne dataen til? Hvor mange nye leads skal vi ha hver måned? Hvor mange biler skal vi ha solgt om tre år? Og viktigst av alt – vet vi det vi trenger å vite om kundene våre for å lykkes? Også her må hele organisasjonen involveres. Kristian og Stine og alle de andre kan bringe ulike perspektiver til torgs, noe som gjør at planen deres blir knadd og testet og kvalitetssikret før den settes ut i live.

I tillegg må vi ikke glemme konkurrentene. Det hjelper ikke om din virksomhet har en strålende plan, hvis konkurrenten har en som er enda bedre.

3. Rett mann på rett plass

Nå vet du både hvor dere står og hvor dere skal – men hvordan kommer dere dit? Og hva skjer hvis Stine slutter? Selv om spisskompetanse er vel og bra er det risiko knyttet til det å låse seg til enkeltansatte. For Stine er kanskje ikke så glad i forandring, eller har ikke hatt tid til å lese seg opp på de seneste trendene.  Og sjefen synes det er veldig styrete med alle disse nye greiene og tenker at det er noe ungdommen får ta seg av. Det funker ikke.

Finn ut om systemene dere har passer med de nye målene dere har satt dere. Og har du tatt høyde for at teknologien raskt kan endres eller utvikle seg? Hvis Martech-entusiasten Kristian får en murstein i hodet – står det noen klar til å overta stafettpinnen, eller kan det være lurt å involvere eksterne ressurser?

Gode data kan gjøre mye av jobben for deg  ­– les mer om BCI

Ikke glem kundene!

Uansett hvor gode dere blir på å dele og samle inn og bruke data, skal vi ikke glemme at det sitter helt ekte mennesker i andre enden.

Datadrevet markedsføring kan sørge for at du treffer rett person, med riktig vinkling og til rett tid. Det er likevel innpakningen og kreativiteten i hvordan du presenterer budskapet ditt som til syvende og sist avgjør salget. 

Så selv om dere vet nok om «mann 40+» til å analysere dere frem til hvilken bil han ønsker seg, må dere fortsatt vekke nysgjerrigheten og engasjementet hans. Og det må gjøres med hjertet.

Les også: Slik får du mer forretningsverdi ut av dine data

 

Bli mer datadrevet?

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.

Les mer om Personvern

Motta siste nytt