Del
Hjelp ditt nettverk å oppdage ny kunnskap
– Hvordan orienterer du deg i ukjent terreng? For å vite hvor du er og hvor du skal, er kart og kompass viktige hjelpemidler. Akkurat det samme gjelder for bruk av kundedata, forklarer Liv Anne Holst, markedssjef for Bisnode Norge: Vi trenger verktøy for å stake ut en retning og navigere i markedet.
Flere store selskaper har etablert en datadrevet strategi for å øke kundeforståelsen og kundeopplevelsen.
Her er de beste tipsene fra Elkjøp, Storytel, Vipps og Nilfisk:
Elkjøp er Nordens største elektrokjede. Selskapet er i spennende endring for å bli mer datadrevet. Det handler om deres strategi, hvilke steg de tar på veien – og hvilke resultater det gir.
Målet med den digitale transformasjonen har vært å sikre en sømløs kundereise, der både CRM og kundedata har vært viktige nøkkelressurser i implementering og utrulling av SAP Marketing Cloud. Elkjøp har høstet de lavthengende fruktene, og etablert gode prosesser for å ta i bruk data.
Therese Pettersen, Product Owner for Customer Life Cycle and Marketing, leder selskapet gjennom transformasjonen:
Vipps har 3,8 millioner brukere, og en klar misjon: Alltid fokusere på å gjøre hverdagsutfordringer enklere for flest mulig. Alt handler om forenkling.
«Outsmart instead of outrun» er ambisjonen i Vipps. Dette er et av prinsippene for vekst, og påvirker produktutvikling i organisasjonen. Nylig lanserte Vipps muligheten til å sende en pengegave, forhåndsinnstilt på tiden den skal sendes – en enklere måte å gi konfirmasjonsgaver på.
Hanne Norstrøm Ness, markedssjef i Vipps:
Vekst gjennom bruk av datadrevet markedsføring, A/B-testing og anvendelse av verdifull innsikt står på agendaen i Storytel.
Josefin Gullbrandsson, Global Digital Growth Manager & Experimentation Lead, jobber med eksperimentering, vekst og smidig markedsføring i Storytel, og fokuserer for tiden på å bygge og utvide den globale eksperimentmotoren i organisasjonen:
I Nilfisk er innsamling av data, struktur, analyse og utnyttelse av kundedata en avgjørende ingrediens i strategien. Det handler like mye om å kjenne kundene sine, som å kjenne egen virksomhet.
Det tradisjonsrike selskapet har vært gjennom en stor endring for å tilpasse seg dagens marked og digitale kundereiser.
Tal-Anna Szlenski, Project Manager & Content Strategist, Europe & Pacific:
Bli mer datadrevet?
Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.
Les mer om Personvern