Søk
Blogg Datadrevet markedsføring

Slik gjorde de det: Fire historier om å bli datadrevet

| Oktober 01, 2020

Fikk du ikke med deg webinaret om datadrevet markedsføring? Her er høydepunkter fra fire store selskaper om hvordan de har endret tankesettet i organisasjonen – til en datadrevet kundereise.

– Hvordan orienterer du deg i ukjent terreng? For å vite hvor du er og hvor du skal, er kart og kompass viktige hjelpemidler. Akkurat det samme gjelder for bruk av kundedata, forklarer Liv Anne Holst, markedssjef for Bisnode Norge: Vi trenger verktøy for å stake ut en retning og navigere i markedet.

Flere store selskaper har etablert en datadrevet strategi for å øke kundeforståelsen og kundeopplevelsen.

Her er de beste tipsene fra Elkjøp, Storytel, Vipps og Nilfisk:

 

Elkjøp: Sikre en sømløs kundereise

Elkjøp er Nordens største elektrokjede. Selskapet er i spennende endring for å bli mer datadrevet. Det handler om deres strategi, hvilke steg de tar på veien – og hvilke resultater det gir.

Målet med den digitale transformasjonen har vært å sikre en sømløs kundereise, der både CRM og kundedata har vært viktige nøkkelressurser i implementering og utrulling av SAP Marketing Cloud. Elkjøp har høstet de lavthengende fruktene, og etablert gode prosesser for å ta i bruk data.

Therese Pettersen, Product Owner for Customer Life Cycle and Marketing, leder selskapet gjennom transformasjonen:

  • Flytt fokus fra produkt til kunden.
  • Slutt å irritere kunden. Bli relevant.
  • Vi må ikke være størst, men ledende.
  • Tenk mer datadrevet og snakk om det. Det smitter i organisasjonen.
  • Start med det enkle – hva vet du om kundene dine – og hvordan kan du bruke det?


Vipps: Alt handler om forenkling

Vipps har 3,8 millioner brukere, og en klar misjon: Alltid fokusere på å gjøre hverdagsutfordringer enklere for flest mulig. Alt handler om forenkling.

 «Outsmart instead of outrun» er ambisjonen i Vipps. Dette er et av prinsippene for vekst, og påvirker produktutvikling i organisasjonen. Nylig lanserte Vipps muligheten til å sende en pengegave, forhåndsinnstilt på tiden den skal sendes – en enklere måte å gi konfirmasjonsgaver på.

Hanne Norstrøm Ness, markedssjef i Vipps:

  • Bruk data tidlig i produktutviklingen for å avdekke behov.
  • Bruk innsikt fra kundesupport til å utvikle bedre produkter og øke kundeopplevelsen.
  • La prosessen gå i loop: Avdekke, utvikle, teste, bygge produkt, lansere og erfare.
  • Test alltid før du bygger produktet ferdig – kvalitetssikre prosessen med kundeinnsikt.
  • Velg ut én del av et stort scope for å videreutvikle et produkt eller tjeneste.

Storytel: Data gir gode historier for kundene

Vekst gjennom bruk av datadrevet markedsføring, A/B-testing og anvendelse av verdifull innsikt står på agendaen i Storytel. 

Josefin Gullbrandsson, Global Digital Growth Manager & Experimentation Lead, jobber med eksperimentering, vekst og smidig markedsføring i Storytel, og fokuserer for tiden på å bygge og utvide den globale eksperimentmotoren i organisasjonen:

  • Testing og eksperimentering betyr alt!
  • Ikke glem hvem du lanserer produktet for.
  • Be kundene om feedback.
  • Bruk intensjon og ideer sammen med faktiske data: Test den faktiske atferden før lansering. 
  • Bygg et eksperimenteringsprogram for å teste og erfare. 


Nilfisk: Sørg for at alle er på samme reise

I Nilfisk er innsamling av data, struktur, analyse og utnyttelse av kundedata en avgjørende ingrediens i strategien. Det handler like mye om å kjenne kundene sine, som å kjenne egen virksomhet. 

Det tradisjonsrike selskapet har vært gjennom en stor endring for å tilpasse seg dagens marked og digitale kundereiser.

Tal-Anna Szlenski, Project Manager & Content Strategist, Europe & Pacific:

  • Få den rette kompetansen ombord i organisasjonen.
  • Sørg for at alle er involvert og med på den samme reisen.
  • Sett tydelige mål for hva du ønsker å oppnå med bruk av data.
  • Strukturer alle dataene dine – du sitter kanskje allerede på gull.
  • Avklar behov for verktøy og systemer.

Ta smartere og mer lønnsomme beslutninger.

Våre verktøy optimaliserer kundeopplevelsen og hjelper deg med å øke kundelojalitet, forbedre kjøpsopplevelsen, mersalg og konvertering av nye kunder.