Blogg Datadrevet markedsføring

Slik lykkes du med din nettbutikk: 5 lønnsomme tips

|

Data samles inn stadig raskere. Dette gir bedre produkter, mer nøyaktige markedsundersøkelser – og høyere avkastning på markedsføringskampanjer

Stadig flere forbrukere og bedrifter handler på internett. Men hvordan skal du som bedriftseier gå frem for å lykkes med din egen nettbutikk? E-handelsselskapet Jetshop, med administrerende direktør Christian Zanders, har hjulpet mer enn 3 000 bedrifter med salg på nettet. Her deler han sine 5 beste tips med deg.


Christian Zanders hjelper bedrifter å optimalisere salget på nett.

1. For mye fokus på teknologi og utforming

Bedrifter som ønsker å komme i gang med e-handel, legger altfor stor vekt på teknologi og utforming. I dag finnes det en rekke ferdige løsninger å velge mellom, alt fra gratissystemer og leide løsninger til netthotell og ferdig programvare, sier Christian Zanders.

2. Hovedfokus: Skaff kunder

Din viktigste oppgave når du skal drive e-handel, er å skaffe kunder – det vil si å få besøkende til å finne frem til nettbutikken. Ett råd er å satse på søkeord og sponsede koblinger for eksempel ved hjelp av Google AdWords. Facebook-annonsering er også en viktig kanal for å skaffe nye kunder.

3. Ha full oversikt over annonsekostnadene

Hold øye med kostnadene knyttet til søkeord og sponsede koblinger, slik at handelen tåler totalkostnadene – alt fra produktkostnader til levering og service. Når du har regnet ut kostnadsmarginene for hvert salg, vet du også hvor mye du kan sette av til annonsering, for eksempel i Google. En av fordelene med salg på nettet er at alt kan måles ned til hvert minste øre.

Din viktigste oppgave når du skal drive e-handel, er å skaffe trafikk og kunder til din nettbutikk.

4. Tilby flere betalingsmåter

Hvis du henvender deg til forbrukere i Norge, må du tilby betaling med både faktura og kort. Jo flere betalingsmåter du kan tilby, desto bedre er det for salget. Fra tidligere å ha satt ut fakturabehandlingen til såkalt faktoring, begynner bedriftene nå i stadig større grad å ta seg av fakturabehandlingen selv. Det er en måte å bli kjent med kundene på, og deres kjøpe- og betalingsatferd. I dag finnes det også flere gode kredittkontrollordninger som gjør at bedriftene enkelt kan ta seg av alt selv.

5. Tenk mobilt fra starten av

Stadig flere kjøp foregår på mobile enheter, som nettbrett og smarttelefoner. Om ikke lenge, kanskje i løpet av et års tid, vil mer enn halvparten av all trafikk til nettbutikkene komme fra mobile enheter.

Dersom kundene blir møtt av en nettbutikk som ikke er tilpasset for eksempel smarttelefoner, er det stor fare for at de velger å foreta innkjøpene sine i en annen butikk. Forbrukernes atferd på nettet og hvordan den utvikler seg, kan du følge med på i sanntid ved hjelp av en gratistjeneste på bigdata.jetshop.se.

Netthandel - 3 gode, norske nettbutikker:

Dette er noe av det Bisnode kan hjelpe deg med:

 

Motta siste nytt