Del
Hjelp ditt nettverk å oppdage ny kunnskap
Å øke konvertering og omsetning er noe alle selgere og bedriftseiere ønsker seg. Ved å pleie de kundene du har, er det et stort potensial for mersalg.
– Dette krever at du forstår kundenes behov, sier salgsleder Hege Barang i Bisnode, som her gir deg 7 smarte tips å tenke på.
Mersalg stiller høye krav til at du kjenner din kunde og vet hva kunden virkelig har behov for.
Og du må vite hvorfor du selger produktet/tjenesten. Tenk gjennom hva som er unikt med det du selger.
Hvorfor skal kunden kjøpe av deg og ikke av din konkurrent?
Alt begynner med om du tror på deg og ditt produkt. Hvis du selv mener at du selger et premiumprodukt, vil det være naturlig og ærlig å ta bedre betalt enn konkurrentene. På samme måte – hvis du mener produktet er for dyrt og ikke liker å prate om pris, vil det bli lagt merke til.
Husk: Den beste muligheten for mersalg er like etter du har avsluttet et salg.
Men som oftest er du da helt fokusert på leveransen. Kunden er på sin side trolig mest positiv til din bedrift akkurat i det øyeblikket. Du har med andre ord en perfekt situasjon til å skape mersalg.
Gjør det til en regel at du alltid, når du leverer et produkt eller tjeneste, foreslår hva du kan gjøre som neste steg. Send en e-post som bekrefter hva du har gjort. Husk også at du i e-posten gir forslag til hva mer du kan gjøre.
Sett mål og se hvor mye mer dine kunder kan tenkes å kjøpe. Naturligvis varierer dette fra bransje til bransje. Men hvor mye mer bør du kunne selge? Hvordan gjør du det, og hvordan følger du opp?
Ved å få kundene til å bruke flere produkter/løsninger, binder man kunden til seg.
Sannsynligheten for at kunden bytter leverandør når de bruker mer enn én tjeneste er mindre. Det krever mer av kunden å bytte. Totalkunder, spesielt når man har flere kontaktpersoner i samme bedrift (f.eks. økonomiansvarlig og markedsansvarlig), er mer trofaste.
I tillegg til å kunne produktet du skal selge veldig godt, er det viktig å ha flere produkter å spille på. Når du får opp kundekortet, se hva kunden har, se potensialet.
Hva mer kan kunden ha nytte av? Hvilke produkter har jeg størst mulighet til å selge inn?
En god mersalgssamtale begynner som en kundepleiesamtale. Spill på produktene kunden har i dag, er de fornøyd, er det noe de mangler? Da vil du enkelt kunne avdekke kundens behov og kunne tilpasse produkter/løsninger etter behov. Det gjør også innsalget lettere.
Vi har verktøyene du trenger for å forstå dine kunder.