Datadrevet markedsføring

Automatisk dataopplasting sparer WhiteAway for kostbare feil og ineffektiv salgstid

|

WhiteAway, eier av merkevaren og hvitevarehuset Skousen, har stor kundepågang hver eneste dag, både i nettbutikk og i deres fysiske butikker. Små feil i salgsprossen kan koste mye.

WhiteAway jobber derfor kontinuerlig med å gi alle sine kunder en god og strømlinjeformet handleopplevelse, uavhengig av om det skjer digitalt eller fysisk.

For å sikre at kundene opplever en proaktiv og effektiv salgsprosess i Skousens butikker, har de inngått et samarbeid med Bisnode. Sammen med Bisnode har Skousen integrert API-løsningen Bisnode Consumer Intelligence (BCI) i deres ordresystem, som betyr at all kundeinformasjon automatisk fylles ut og berikes, kun basert på kundens telefonnummer. Løsningen er integrert i samtlige av Skousens 80 butikker i Danmark, og sparer dem for mye tid.

– Nå bruker vi bare halvparten av tiden på å lage en ordre hos en kunde, sammenlignet med tidligere. Samtidig er vi sikre på at informasjonen er korrekt og at varene blir levert uten problemer, sier Jesper Johansen, IT - Operations & Support hos WhiteAway.

Slutt på skrivefeil og rotete leveranser

Før WhiteAway implementerte Bisnodes BCI-løsning brukte salgskonsulentene dobbelt så lang tid på å lage en salgsordre, og i enkelte tilfeller kunne denne inneholde både stavefeil og mangler. Som et resultat mottok ikke kunden varen i tide, eller den ble i verste fall levert til feil adresse.

– Salgskonsulentene som jobber i de fysiske butikkene må være dyktige på å selge og hjelpe kundene med deres ønsker og behov. De trenger ikke nødvendigvis å være verdensmestere innen staving og skriving. Derfor er våre ansatte også veldig fornøyde med Bisnode-løsningen, fordi det sparer dem for bekymringer rundt riktig skrivemåte samtidig som det fremskynder kundeetableringsprosessen.

– «Si det igjen.», «kan du stave det for meg?», «jeg forstod ikke det», er alle presiseringer vi nå i stor grad har faset ut i salgsprosessen vår - til stor nytte for både ansatte og kunder, forklarer Johansen.

Bisnode Consumer Intelligence optimaliserer flere elementer i WhiteAways salgsprosess:

  • Raskere salgsprosess til fordel for både ansatte og kunder
  • Riktig kundedata og god datakvalitet
  • Færre forsinkede og feilaktige leveranser og mindre etterbehandling

Neste trinn i WhiteAways effektiviseringsplan

Til tross for at WhiteAway har opplevd stor effektivisering av salgsarbeidet og ordrehåndteringen, har de store ambisjoner for videre effektivisering. Implementering og bruk av Bisnode Consumer Intelligence i de danske Skousen-butikkene er bare første skritt på veien. Videre er planen at alle de norske Skousen-butikkene skal ta i bruk løsningen, og deretter er det Sveriges tur. Parallelt jobber WhiteAways nettavdeling med å integrere løsningen på nettsidene, slik at all kundeinformasjon automatisk fylles ut når du bestiller et produkt.

– Vi må automatisere, effektivisere og effektivisere enda mer i salgskjeden vår, både i fysiske butikker og på nett. Og vi ser frem til å gjøre dette arbeidet i samarbeid med Bisnode, avslutter Johansen. 

Les mer om Bisnode Consumer Intelligence her 

Les mer om: Dette må du vite om kundene dine

Bli mer datadrevet?

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.

Les mer om Personvern

Motta siste nytt