Datadrevet markedsføring Smarte data

Bare én av fem oppfatter reklamen de eksponeres for som relevant

02 des 2020

Relevans er avgjørende for å skape en god opplevelse av reklamen vi eksponeres for. Her har norske annonsører en stor jobb å gjøre for å kjenne kundenes faktiske behov, og målgruppene de vil nå.

Reklametrøtthet er en utbredt pine, og svært få opplever reklamen de eksponeres for som relevant. Likevel er det positive tegn å spore, viser en ny undersøkelse utført av Novus for Bisnode.

Her er noen funn fra undersøkelsen:

  • Nesten én av fire nordmenn er positivt innstilt til reklame.
  • 84 prosent sier reklame som oppleves irrelevant er irriterende og forstyrrende.
  • 65 prosent mener irrelevant reklame påvirker deres inntrykk av avsenderens merkevare og/eller produkt negativt.
  • Én av tre oppgir at mindre enn ti prosent av reklamen de eksponeres for oppfattes relevant.

Les mer om: Dette må du vite om kundene dine

Undersøkelsen bekrefter at de aller fleste er reklametrøtte, og at kun én av fem nordmenn stiller seg positive til reklame generelt. Imidlertid er vi langt mer positive til reklame som er direkte rettet mot vårt behov. Hele tre av fire stiller seg positive til det.

– Når vi ser at reklametrøttheten er så stor, samtidig som målrettet reklame tas bedre imot, bør dette være en inspirasjon for norske annonsører. De må rett og slett kommunisere bedre og mer målrettet med markedet sitt, sier kommunikasjons- og markedsdirektør i Bisnode Norge, Liv Anne Holst.

Verre enn bortkastede penger

Undersøkelsen viser samtidig at hele to av tre nordmenn mener at irrelevant reklame påvirker deres inntrykk av en bedrifts merkevare negativt.

– I verste fall er ikke reklamen bare bortkastede penger, men den kan til og med gi en negativ oppfattelse av merkevaren. Dette betyr at vi i større grad bør vri annonsekronene over fra massereklame i massemediene til å benytte kundedata for mer effektivt å treffe rett målgruppe med budskap som oppfattes relevant. Folk er langt mer positive til det, sier Holst.

Slik ble undersøkelsen foretatt:

  • Undersøkelsen er gjennomført av Novus på oppdrag fra Bisnode.
  • Målgruppen for undersøkelsen er den norske, svenske og danske befolkningen i alderen 18 til 79 år.
  • Totalt er det gjennomført 1000 intervjuer i Sverige, 1038 intervjuer i Norge og 1004 intervjuer i Danmark, i perioden 6. til 12. august 2020.

Om Bisnode:

Bisnode er et ledende europeisk data- og analyseselskap. Vi hjelper bedrifter med å finne og administrere sine kunder gjennom hele kundens livssyklus. Vi gjør dette ved å samle og utvikle smarte data for å gjøre våre kunder i stand til å ta smarte avgjørelser. Bisnode har 2400 ansatte i 18 land og har hovedkontor i Stockholm, Sverige.

Vi har verktøyene du trenger for å forstå dine kunder.

Vi er eksperter på data og analyser, og hjelper deg gjerne med å bli mer datadrevet. Fyll inn skjemaet, og vi kontakter deg for en innledende samtale.

Les mer om Personvern