I enkelte bransjer er kundefrafall (churn) så høy som 40 prosent i løpet av et år. Dette gjelder spesielt bransjer der det er høy konkurranse og enkelt for kundene å bytte leverandør. Et godt eksempel er telekombransjen.
Mange selskaper er opptatte med å identifisere og tiltrekke seg nye kunder, og glemmer at det er minst like viktig å ha en strategi for å minimere tap av kunder og øke levetiden på hver enkelt kunde.
Det kan koste opp til fem ganger så mye å tiltrekke seg en ny kunde som det gjør å beholde en eksisterende kunde. Når man mister en kunde er det viktig å forstå hvorfor, og hvilken type kunde som velger å avslutte forholdet, slik at du kan minimere risikoen for at det skjer igjen.
Ved å jobbe strategisk med innsikt om hvilke kunder som sannsynligvis kommer til å forlate deg, og hvilke som er mest lønnsomme, over lengre tid kan du tilpasse kommunikasjonen og tilbudet ditt for å etablere langsiktige kundeforhold med de kundeprofilene som har høyest livstidsverdi (Customer Lifetime Value).
Timing - nå mottaker på rett tidspunkt
En konstant utfordring for alle som jobber med kommunikasjon og markedsføring er å ikke bare nå frem til mottakeren, men også å kapre oppmerksomheten hans slik at han kan ta til seg budskapet, via plattformer som: SMS, DM og e-postmarkedsføring.
Har man et mål om god konvertering og økt salg er timingen på kampanjen utrolig viktig. Å rette tilbudet sitt mot kunden i nøyaktig det øyeblikket han er tilbøyelig til å kjøpe kan være helt avgjørende for handelen.