Datadrevet markedsføring

Slik kan du forutse og redusere kundefrafall

I enkelte bransjer er kundefrafall (churn) så høy som 40 prosent i løpet av et år. Dette gjelder spesielt bransjer der det er høy konkurranse og enkelt for kundene å bytte leverandør. Et godt eksempel er telekombransjen.

Mange selskaper er opptatte med å identifisere og tiltrekke seg nye kunder, og glemmer at det er minst like viktig å ha en strategi for å minimere tap av kunder og øke levetiden på hver enkelt kunde.

Det kan koste opp til fem ganger så mye å tiltrekke seg en ny kunde som det gjør å beholde en eksisterende kunde. Når man mister en kunde er det viktig å forstå hvorfor, og hvilken type kunde som velger å avslutte forholdet, slik at du kan minimere risikoen for at det skjer igjen.

Ved å jobbe strategisk med innsikt om hvilke kunder som sannsynligvis kommer til å forlate deg, og hvilke som er mest lønnsomme, over lengre tid kan du tilpasse kommunikasjonen og tilbudet ditt for å etablere langsiktige kundeforhold med de kundeprofilene som har høyest livstidsverdi (Customer Lifetime Value).

Timing - nå mottaker på rett tidspunkt

En konstant utfordring for alle som jobber med kommunikasjon og markedsføring er å ikke bare nå frem til mottakeren, men også å kapre oppmerksomheten hans slik at han kan ta til seg budskapet, via plattformer som: SMS, DM og e-postmarkedsføring.

Har man et mål om god konvertering og økt salg er timingen på kampanjen utrolig viktig. Å rette tilbudet sitt mot kunden i nøyaktig det øyeblikket han er tilbøyelig til å kjøpe kan være helt avgjørende for handelen.

Churn-analyse

Med en churn-analyse kan du få svar på disse spørsmålene, og dermed få et klarere bilde av risikoene i din eksisterende kundeliste, og hvilke typer kunder du bør prioritere i fremtiden.
Så hittar du nya leads:

Identifiser variabler som kan påvirke churn

  • Forutse risiko for kundefrafall ved å identifisere kjennetegn for den gruppen som forsvinner ut av kundemassen.
  • Forebygg kundetap ved å forstå hendelser som utløser frafall.
  • Utvikle strategier for å tiltrekke dere kundeprofiler med potensial for et langt kundeforhold
Pojednostavnite poslovanje s povećanom vrijednosti za životni vijek kupca

Økt lojalitet gir lengre kundeforhold

  • Skap langsiktige kundeforhold med relevant og tilpasset kommunikasjon.
  • Øk inntektene ved å selge mer og flere ganger til lojale kunder.
  • Forbedre Customer Lifetime Value (CLV) ved å tilpasse tilbudsstrukturen din til regelmessige innkjøp.
Zakaj izbrati Bonitete

Styrk markedsføringen med en automatisert, helhetlig løsning

  • Øk treffsikkerheten med en hendelsesstyrt markedsføring basert på oppdatert data av høy kvalitet.
  • Fokuser ressursene dine på det du gjør best, og la Bisnode ta ansvar for hele prosessen fra valg av målgrupper, produksjon, distribusjon og oppfølging av kampanjen.
  • Effektiviser din markedsføring og sikre kvaliteten med helt automatiserte prosesser.

 

Vi hjelper deg med å finne den rette løsningen for dine behov

Vi er eksperter på data og analyser. Vi vil gjerne hjelpe deg med å bli mer datadrevet. Fyll inn skjemaet, og vi kontakter deg for en innledende samtale.

Les mer om personvern