Artikler Smarte beslutninger Smarte data

Slik fungerer kredittverdighet og kredittrating – 5 spørsmål og svar

28 jun 2017

A, AA eller AAA. Du har sikkert allerede hørt snakk om kredittrating. Men med hånden på hjertet, vet du hva de betyr og hvorfor de er så viktige? Dette er grunnkurset i kredittverdighet – med alt du trenger å vite om kredittratingens funksjon og verdi.

Som forretningsdrivende har du sikkert noen ganger spurt deg selv om en viss kunde kan betale. Eller om produktet du bestilte faktisk vil bli levert. Kanskje har du til og med blitt rammet av uteblitte betalinger eller bestilt et viktig produkt som ikke dukket opp, fordi foretaket som skulle levere gikk konkurs.

Et foretaks kredittrating er ganske enkelt en slags kvalitetsstempel som hjelper deg å unngå kjedelige situasjoner med kunder som ikke betaler eller leverer. Kredittratingen eller kredittscore, viser hvilken risiko du tar når du handler med et foretak. Omvendt kan du naturligvis bruke kredittratingen for å signalisere at du er en trygg forretningspartner for dine kunder og leverandører.

– Det handler om tillit, helt enkelt. At man tør å levere en vare eller at man tør å bestille fra en leverandør. Kredittratingen gir smidige forretninger, slik at man ikke behøver å rote til det med ulike typer av sikkerhet, sier Henrik Hargéus, produktsjef i Bisnode.

AAA
”Det handler om tillit, helt enkelt. Å tørre og levere en vare eller å bestille fra en leverandør. Kredittratingen gir smidige forretninger.”

Henrik Hargéus, Product Manager på Bisnode

aaa i tall

aaa i tall

Den første versjonen av Bisnodes kredittvurderingssystem ble lansert den 20. januar i 1989 med navnet Svar Direkt – og ble da det første databaserte ekspertsystemet i verden som kunne vurdere et foretaks økonomiske styrke og betalingsevne.

Hjelp til å gjøre sikrere forretninger

Flere foretak tilbyr ulike typer kredittvurderingsmodeller. Bisnodes løsning AAA er bransjeledende. Fordelen med å bruke en kredittvurderingstjeneste er ikke bare at du får hjelp til å gjøre sikrere forretninger, men også at risikovurderingen automatiseres. Dette er ikke minst viktig i en tid da stadig flere forretninger gjøres direkte på nettet.

– Digitaliseringen har gjort at e-handelen har vokst raskt, en utvikling som nå også skjer på foretakssiden. Dette gjør at man treffer kunden eller leverandøren sjeldnere, og da må man på en enkel måte vite om man kan stole på motparten, sier Henrik Hargéus.

Bli bedre kjent med våre kredittvurderingsprodukter

5 spørsmål og svar – alt du trenger å vite om kredittbevis

1. Hva er fordelene med kredittvurdering?

En kredittvurderingmodell er et hjelpemiddel som hjelper deg å gjøre smidige forretninger og få raskere betalt. Ved å sjekke et foretaks kredittverdighet, kan du raskt få en oppfatning om du tør å levere til en kunde, eller omvendt – om du kan kjenne deg trygg ved å bestille en tjeneste eller vare fra en leverandør.

2. Hva betyr de ulike karakterene?

  • AAA er den høyeste karakteren og gis bare til aksjeselskap. Karakteren gis til foretak som har vist stabilitet over tid, med en evne til å klare både høy- og lavkonjunktur.
  • AA, som er den høyeste karakteren for handelsselskaper og private firmaer, signalerer god kredittverdighet.
  • A betyr at foretaket er kredittverdig.
  • AN gis til nystartede foretak uten historikk, der ingen negativ informasjon finnes.
  • B innebærer at det fins negativ informasjon (eksempelvis betalingsanmerkninger eller nøkkeltall under bransjesnittet). Mindre kreditt kan bevilges, men ved større forretninger gis kreditt bare mot sikkerhet. 

  • C betyr at foretaket har store problemer og at all kreditt frarådes.

3. Hva kreves for å få AAA?

Foretaket må være et aksjeselskap og omsette mer enn to millioner, ha vært virksomt i over 10 år og ha nøkkeltall som er vesentlig over bransjens gjennomsnitt. Men det fins knep for å få foretakets kredittrating til å skyte i høyden.

4. Hvorfor blir noen selskaper underkjent?

I de fleste tilfeller skyldes det at man har brukt mer enn halve aksjekapitalen på grunn av dårlig lønnsomhet. Andre ganger beror det på at selskapet har fått alvorlige betalingsanmerkninger. Vi vet at det er tungt å takke nei til en kunde. Samtidig er det en risiko å rammes av tap ved forretninger med dårlige betalere. Derfor er det viktig å ha kontroll på varselsignalene og verktøyene som hjelper deg å skille gode og dårlige betalere.

5. Hvilken informasjon ligger bak karakterene?

Informasjon fra en rekke ulike, offentlige myndigheter som Skattemyndigheten og Brønnøysundregistrene. Dette er et samarbeid mellom et stort antall foretak, der man kan se om foretak betaler sine fakturaer i tide. Til forskjell fra en årsrapport er betalingsevne et mer aktuelt parameter, som bidrar til å minske kredittap forårsaket av dårlige betalere.