Arvato skaper merverdi for sine kunder ved hjelp av Business Intelligence. Det handler om å samle, berike og presentere virksomhetskritisk informasjon på en måte som gjør det enkelt for arvato sine kunder å forstå hvilke tiltak som bør gjøres for å øke salg og forbedre driften. Bisnode er en viktig samarbeidspartner i denne prosessen.

Verdiøker arvato sine tjenester

– Bisnode bidrar med sine integrerte løsninger til å verdiøke arvato sine tjenester, forteller Karl Otto Aam, Country Manager i arvato. – Jeg opplever at Bisnode og vi i arvato tenker likt ved å berike data. Alt som er gjort til nå i samarbeidet ser veldig bra ut.

Data som øker omsetningen

Stikkord for å lykkes er smidighet og proaktivitet i forhold til aktuelle trender i markedet.

– Bisnode og arvato ser ut til å være en fin match, med et godt samarbeidsklima så langt, kommenterer Aam, som understreker at det viktigste alltid er å kunne levere gode data som øker omsetningen hos kundene. Optimal bruk av data er en forutsetning for at dette skal lykkes.

Beriker data

Arvato samler, beriker og presenterer virksomhetskritisk informasjon på en måte som gjør det enkelt for kunden å forstå hvilke tiltak man bør iverksette for å optimalisere driften og å kunne være i forkant. Ved å samle inn og prosessere data fra sluttkunder som betaler med arvatos betalingsløsninger (AfterPay) i netthandel og omni-kanal, danner man en kundeprofil som gir arvato-kundene svar på hvilke grupper de appellerer til, hvilke kampanjer og produkt som selger etc. 

- Det viktigste er alltid å kunne levere data som øker omsetningen hos kundene.

Sluttkundeprofilen viser:

  • Hvor gamle er kjøperne?
  • Hvilket kjønn har de?
  • Når på døgnet handler de?
  • Hvor i landet kommer de fra?
  • Hvilke varer har de handlet?
  • Hvor lojale er de?

Denne typen data presenteres i ulike rapporter og verktøy som helhetlig viser hvem kjøperen er, uten at denne selv har lagt igjen noen informasjon, eksempelvis ved å svare på spørsmål.

Fungerer i flere sammenhenger

Aam forteller at metoden også fungerer for bedrifter som ønsker faktura i nettbutikk, fysisk butikk eller i andre salgskanaler. Mange bruker for eksempel Google Analytics eller lignende som analyseverktøy, men disse verktøyene kan kun hente data fra handel på nett. arvatos løsninger fungerer også for alle som kombinerer handel på nett og i andre kanaler – omnikanal.

Risikohåndtering – unngå svindel og tap

De fleste forventer å kunne gjennomføre et nettkjøp raskt og sømløst. For bedrifter er det en utfordring å være brukervennlige og samtidig kunne stoppe eventuelle svindlere.

– Ved hjelp av våre løsninger vil man umiddelbart kunne skille mellom en reell kunde og en som har uredelige hensikter, forteller Aam. – Vi kan spore om noen for eksempel har lagt inn flere ordrer på samme person med ulike adresser. Samtidig gjør våre systemer, sammen med Bisnode, en kredittsjekk som registrerer høye beløp og når på døgnet en vare kjøpes. Er ordren tvilsom, vil varen stoppes til en kontakter den aktuelle nettbutikken, forklarer Aam.

Netthandel for B2B er fremtiden

arvato samler også inn data for sine kunder som fokuserer på salg fra bedrift til bedrift (B2B). arvato leverer ikke bare kundedata på privatpersoner, men også på bedrifter. B2B for netthandel er et relativt nytt segment som ikke er så utstrakt ennå, men som kommer mer og mer.

Allsidige arvato – totalleverandør fra ordre til inkasso

– arvato er en totalleverandør med ulike produkter og tjenester i hele verdikjeden, hvor vi har strategisk fokus på produktutvikling, teknologi og innovasjon, sier Karl Otto Aam. – Dette innebærer et spekter av tjenester, fra en ordre oppstår i de ulike kanaler, til finansiering, fakturakjøp, administrasjon, reskontrohåndtering og inkasso. Vi eier systemene våre selv og skal være en smidig, prisgunstig og innovativ leverandør som leverer smarte prosesser og løsninger i markedet. Samarbeidet med Bisnode er derfor strategisk viktig for oss, avslutter Karl Otto Aam i arvato.

Fakta om arvato Financial Solutions

  • En global, finansiell tjeneste- og systemleverandør.
  • Designer og implementerer skreddersydde løsninger fra en ordre/faktura oppstår til pengene er på konto.
  • Eier faktura- og betalingsløsningen AfterPay.
  • Ivaretar finansielle og administrative tjenester for mer enn 10.000 kunder.
  • Omkring 7.000 ansatte i 22 land.
  • arvato er en del det tyske konsernet Bertelsmann.

Bli mer datadrevet?

Vi kan hjelpe deg å komme i gang med datastrategien. Fyll inn skjemaet, så tar vi kontakt for å snakke om hvilke utfordringer og muligheter du har.

Les mer om Personvern