Når Høyre banker på døren din, vet de hvilke saker du er opptatt av

Kundecase

Hjemmebesøk er en viktig del av Høyres valgkampstrategi. Partiet benytter smarte data fra Bisnode for å fremme riktig budskap til de rette velgerne.

Effektiv dørbanking

I en tid der teknologiske fremskritt og sosiale medier som oftest dikterer hvordan vi får frem budskapet vårt, har Norges største politiske partier utviklet en forkjærlighet for en langt mer tradisjonell form for kommunikasjon med sine velgere: God, gammeldags dørbanking.

Markeds- og kampanjesjef Dag Terje Solvang (bildet) i Høyre er tydelig på at hjemmebesøk hos velgerne er en svært viktig del av partiets valgkampstrategi.

– Direkte velgerkontakt er helt avgjørende i valgkampen

Det er viktig for velgerne våre å få delt hva de har på hjertet, og dørbanking gir oss muligheten til å komme hjem til folk og spørre: Hva er viktig for deg? Hva ønsker du deg? Det skaper tillit til oss som parti, og det er helt utrolig viktig, sier Solvang.

Hvordan nå ut til de riktige velgerne?

I 2009 inngikk Høyre et partnerskap med Bisnode, med ett enkelt mål: Å finne bedre måter å nå ut til velgerne på. Partiet var interessert i å nå ut til velgerne ved hjelp av hjemmebesøk, og ønsket å benytte seg av Bisnodes ekspertise for å identifisere hvor de skulle dedikere tid og ressurser.

Bisnode kan dette med data, så det var naturlig for oss å henvende oss til dem.

Bisnode kan dette med data, så det var naturlig for oss å henvende oss til dem.

Dag Terje Solvang Markeds- og kampanjesjef Høyre

- Bisnode kan dette med data, så det var naturlig for oss å henvende oss til dem. Vi hadde gjort et betydelig grunnarbeid på forhånd, og matchet dette opp mot kunnskapen Bisnode sitter på og modellene de tilbyr. Sammen hentet vi inn data fra historiske valgresultat, og brøt disse ned på grunnkrets for finne de rette velgerne å besøke.

Dette var grunnlaget for det som skulle utvikle seg til å bli et til nå åtte år langt samarbeid mellom Høyre og Bisnode.

50 prosent bedre oppslutning med husbesøk

Kommunevalget i 2011 var det første store valget der Høyre benyttet seg av data fra Bisnode for å nå ut til velgerne sine ved hjelp av dørbanking. Den gang banket frivillige ildsjeler i Høyre på døren til omlag 100.000 velgere.

– Analyser vi gjorde etter valget viste at vi hadde 50 prosent bedre oppslutning i grunnkretser hvor vi hadde vært på husbesøk, forteller Solvang.

Besøkte 700.000 velgere

Høyre bestemte seg derfor for å videreutvikle dørbanking-strategien. Foran stortingsvalget i 2013 ble det banket på hele 500.000 dører, og ved kommunevalget for to år siden besøkte partimedlemmer hele 700.000 mulige Høyre-velgere.

– Etter hvert eneste valg har vi gjort en grundig evaluering, slik at vi i samarbeid med Bisnode har kunnet utvikle måten vi benytter oss av dataene på for å oppnå best mulig resultat.

Les hele artikkelen her