SLIK BRUKER IKANO BANK DATA FRA BISNODE FOR Å SIKRE SEG EN STERK POSISJON I ET KREVENDE MARKED

Kundecase

Ikano Banks suksess i forbrukslånbransjen skyldes økt kundeinnsikt og bedre dialog med kundene. For å oppnå dette benytter banken data og innsiktsvariabler fra Bisnode.

Som en av de mer erfarne aktørene i et hurtig voksende marked, må forbrukslånbanken Ikano Bank navigere seg målrettet gjennom utfordrende farvann i tiden fremover. 

En bransje i endring

Bransjen har måttet tåle mye negativ omtale i media den siste tiden. Konkurransen i markedet bare øker, og i tillegg venter betydelige lovendringer i 2018.

– Det er ikke tvil om at bransjen vår er i endring. Det viktigste for oss i tiden fremover blir å holde fast ved våre verdier og skaffe oss enda større innsikt i våre kunders ønsker og behov. Da tror jeg vi kan ta en god posisjon i markedet

– Det er ikke tvil om at bransjen vår er i endring. Det viktigste for oss i tiden fremover blir å holde fast ved våre verdier og skaffe oss enda større innsikt i våre kunders ønsker og behov. Da tror jeg vi kan ta en god posisjon i markedet

Christian Boye Nilsen leder av CRM, innsikt og analyse, Ikano Bank

I denne artikkelen kan du lese om:

  • Hvem er Ikano Bank?
  • Klondyke-tilstander i markedet.
  • Samarbeidet mellom Ikano Bank og Bisnode.
  • Bedre kundedialog med gode data.
  • Slik tar Ikano raske og gode kredittbeslutninger.
  • Ny nordisk samarbeidsavtale.
  • GDPR byr på nye utfordringer.
  • Ikano og Bisnode utfordrer hverandre til å bli bedre.

Populær i Sverige, men ukjent i Norge

Ikano Bank er en europeisk, webbasert bank som ble etablert i Norge i 1990. Selv om banken er godt kjent blant våre naboer i Sverige, er den relativt ukjent for oss her til lands – til tross for at du trolig er hyppig bruker av én eller flere av merkevarene deres. Banken står nemlig bak kjente kundekortløsninger som IKEA-kortet, Shell MasterCard, Coop-kortet og Lindex-kortet.

– Vi er en verdidrevet bank med fokus på gode kunderelasjoner

Ikano retter seg både mot bedriftsmarkedet og privatpersoner. Til bedriftsmarkedet tilbyr banken bedriftskort med rabattprogrammer, samt leasing for alt fra maskiner til kontorinnredning og kaffemaskiner. Til privatpersoner tilbyr de kredittkortforbrukslånog refinansiering.

Vi er en verdidrevet bank, og vi legger stor vekt på å skape gode relasjoner til kundene våre. Det er nok ett av våre største konkurransefortrinn. I tillegg er vi i stand til å ta raske og gode beslutninger.

Vi er en verdidrevet bank, og vi legger stor vekt på å skape gode relasjoner til kundene våre. Det er nok ett av våre største konkurransefortrinn. I tillegg er vi i stand til å ta raske og gode beslutninger.

Magnus Følling Head of Risk, Ikano Bank

– Vi er ikke de sinteste vepsene i bolet

Forbruksbransjen har, ifølge Nilsen, fått kraftig juling i media det siste året. Markedet preges av mange aktører og svært høy konkurranse, og flere ganger har enkeltaktørers utlånspraksis ført til oppsiktsvekkende overskrifter fra landets mediehus.

– Ikano har aldri blitt nevnt i disse omtalene, og det sier en del om profilen vår. I dag er det mange små, litt "hissige" aktører i markedet vårt, og vi er utvilsomt et av de snille barna i klassen, mener han.

– De som velger Ikano gjør dette fordi vi har et tydelig verdigrunnlag, og kundene våre finner trygghet i å vite hvem vi er. Følling nikker bekreftende.

– Vi er nok ikke de sinteste vepsene i bolet. For oss er det viktigste å ha en forsvarlig utlånspraksis, med en sunn og fornuftig policy. Vi kaster ikke kreditt etter folk, kommenterer han.

– Det er nærmest Klondyke-tilstander i markedet

Nettopp på grunn av sitt solide verdigrunnlag ønsker Ikano Bank kommende lovendringer, som GDPR og den nye hvitvaskingsloven, velkommen med åpne armer.

"Revolusjon" kommer

– Disse nye bestemmelsene fra EU og Finanstilsynet vil tvinge frem en revolusjon i hvordan forbrukslånsbankene opererer, tror Følling.

– I det siste har det poppet opp nye aktører overalt, og det er nærmest Klondyke-tilstander i markedet. Hvem som helst kan samle inn 100 millioner, starte en bank, skyte med hagle og låne ut penger til alle.

Følling tror de nye EU-direktivene vil føre til enda større konkurranse blant forbrukslånsbankene – fordi kaka alle vi ha en del av vil bli mindre.

– Og når konkurransen tilspisser seg er det de som sitter på best og mest informasjon som ville vinne racet, konstaterer han.

Samarbeider med Bisnode i flere land

For å sikre seg en enkel og rask tilgang på informasjon av høy kvalitet, har Ikano Bank benyttet seg av data fra Bisnode i over ti år.

– Bisnode er en god samarbeidspartner for Ikano fordi vi opererer i flere land, og er opptatt av å ha det samme fundamentet og styre etter de samme parametrene, på tvers av landegrenser.

Fordi Bisnode også er en internasjonal aktør, har vi muligheten til å gjøre nettopp dette, noe som blant annet gjør styring av risiko og avsetting av grensesnitt mye enklere, forteller Følling.

Les hele saken her

 

Mer informasjon?

Vil du vite mer om hva Bisnode kan levere av løsninger og data til din bedrift? Vennligst ta kontakt med: