Bisnode gjør motekjeden Lindex smartere!

Kundecase Smarte data Smarte beslutninger

For Lindex har kundeklubben More at Lindex, som driver salg og kundepleie for Lindex-målgruppen, blitt en gullgruve. Motekjeden får hjelp av en smart dataløsning fra Bisnode, som gjør det enkelt å verve kunder til medlemmer uansett hvor i Norden de bor.

Store penger på spill

Når en kunde står ved kassen – online eller offline – og får spørsmål om å bli med i kundeklubben, kan atskillige tusen kroner stå på spill. Blir svaret ”ja” i stedet for ”nei”, åpnes det en vei til en mer personlig markedsføring – med skreddersydde tilbud og mange transaksjoner i flere år fremover. En unødig kronglete ansøkningsprosess ville innebære at flere potensielle klubbmedlemmer valgte å avslå tilbudet – til tross for fordeler som poeng ved kjøp, månedsbonuser, medlemstilbud og invitasjoner til inspirasjonsdager.

Gjorde det enkelt

For Lindex var utfordringen å gjøre det så enkelt som mulig å bli med i kundeklubben og samtidig skape forutsetninger for å kunne analysere og bearbeide sine kunder. Ytterligere en utfordring var at det skulle være en helhetsløsning, som fungerte på det nordiske markedet.

– Jeg hadde hatt bra kontakt med Bisnode tidligere i min forrige jobb på Stena Line og bestemte meg derfor å ta kontakt igjen, sier Therese Blom, CRM-sjef i Lindex.

Therese Blom, CRM-chef på Lindex
”Bisnodes helhetsløsning passer oss som et voksende foretak”

Therese Blom, CRM-sjef i Lindex

Lindex i tall

Lindex i tall
  • Startet i 1954.
  • Over 480 butikker i Europa.
  • Kjeden har e-handel i alle 28 land innen EU, samt i Norge.
  • Butikker på 17 markeder, med Sverige, Norge og Finland som viktigste land.

Enkel billett til kundeklubben

Bisnode leverte en løsning som ikke bare gjorde det enkelt for kundene å bli med i kundeklubben. Med Bisnodes løsning fikk Lindex kontroll på sine medlemmer i hele Norden i realtid. Jobben med å oppdatere kundeinformasjonen, som tidligere ble gjort i det aktuelle landet, ble i stedet automatisk løst av Bisnode. Gjennom Bisnode Nordic Integration Solution fikk Lindex også tilgang til en mengde analyser som effektiviserte kundebearbeidingen ytterligere.
Åpner døren til nye muligheter

Integrasjonen med Bisnode betyr ikke bare at Lindex CRM-system stadig er oppdatert og aktuelt, det åpner også døren til en verden av intelligente markedsanalyser, segmenteringer og prediktivt salg som smarte data tilbyr. For Lindex innebærer det at riktige kampanjer og tilbud når frem til riktige kunder, til rett tid.

– Dette er som en helt annen verden i forhold for noen år siden, sier Therese Blom.

Klubbens utvikling har en sentral rolle i Lindex’ fremgang. I midten av 2016 ble det rapportert en fortjenesteøkning for motekjeden med 9,5 millioner Euro – sammenlignet med året før.
– Bisnodes helhetsløsning passer oss som et voksende foretak. Et ønskescenario for fremtiden ville være at det fantes en europeisk løsning som kan garantere samme databasekvalitet i alle land, sier Therese Blom.

Dette fikk Lindex hjelp med

1.    Integrert, nordisk løsning for å håndtere kundeinformasjon.
2.    Enklere søknad til kundeklubben, basert på mobilnummer eller førerkort.
3.    Dypere informasjon om sine kundeklubbmedlemmer.

FÅ NY KUNDEINNSIKT I DAG!

FÅ NY KUNDEINNSIKT I DAG!

Bisnodes løsninger for kundeanalyse

  • Forstå hva dine kunder tenker
  • Mål alle kanaler i real-tid
  • Integrer med ditt CRM-system