Satset på datadrevet leadsgenerering. Fikk 200 nye kunder og 65% lavere TM-kostnader

For fire år siden var det danske energiselskapet Eniig klare for å innføre en helt ny vekststrategi. Målet var å henvende seg til kundene på en ny og målrettet måte, der man behandlet markedet i henhold til kundenes kjøpspotensial – fremfor å handle på måfå.

Problemet med den nye strategien var bare at den var basert på kvalifisert gjetning og en magefølelse om kundeforbruk – og ikke på dokumentert kunnskap.

Stolte ikke på magefølelsen

Eniig visste at magefølelsen alene ikke dannet et godt nok grunnlag for å implementere en ny vekststrategi for hele selskapet. Dersom den nye strategien skulle lykkes måtte den underbygges av mer konkrete fakta.

Derfor valgte selskapet å ta sine første skritt mot å arbeide med datadrevet leadsgenerering.

– Vi fikk laget våre første markedsanalyser i samarbeid med Bisnode for flere år siden. Gjennom dette samarbeidet har vi nå utviklet disse analyseløsningene sånn at de danner hele grunnlaget for vår go-to-market-strategi, forteller Anders Thomsen, Eniigs salgssjef for energisalg mot bedriftsmarkedet.

– Vi får omkring 200 nye kunder i året i vårt mellomstore segment alene, og det er et tydelig resultat av vårt analysearbeid i samarbeid med Bisnode.

– Vi får omkring 200 nye kunder i året i vårt mellomstore segment alene, og det er et tydelig resultat av vårt analysearbeid i samarbeid med Bisnode.

Anders Thomsen, salgssjef Eniig

Ny og gjennomarbeidet kunnskap om markedet

– Bisnode har hjulpet oss med å gjøre alt vi hadde av ideer og visjoner om markedstilpasning til virkelighet. Vi hadde på en måte oppskriften, og Bisnode hjalp oss med å bake det hele sammen, fortsetter Thomsen.

– Ved hjelp av en rekke forskjellige algoritmer, og en betydelig mengde analysearbeid, har vi fått en helt ny og gjennomarbeidet kunnskap om vårt marked og våre kunder.

LES HELE SAKEN HER

Har du spørsmål om datadrevet markedsføring?

Ta en uforpliktende prat med en av våre rådgivere. Vi spanderer kaffe og gode råd.

Ønsker du at vi kontakter deg?