sergel reagerer så snart det skjer endringer i deres kunders økonomi

Kundecase

Sergel A/S

"Selv kunder som har eksistert i årevis kan plutselig få betalingsproblemer. Har du ikke satt opp prosesser som advarer deg i en slik situasjon kan du risikere å tape mye penger. Hos Sergel arbeides det proaktivt med kredittdata, så de alltid har overblikk over kundenes økonomiske situasjon og kredittrisiko."

Shopping Mall with Crowd of Shoppers
"Dataløsningene fra Bisnode er kommet helt inn under huden på vår virksomhet, og er implementert i noen strategisk viktige kredittprosesser."

Jane Poulsen, Head of Credit Risk, Sergel A/S

kort om sergel A/S

kort om sergel A/S
  • Sergel er eksperter innen kredittstyring og inkasso
  • Selskapet er representert i seks land i Norden og Baltikum
  • 380 ansatte
  • Omsetning i 2016: 87 millioner euro

– Det har alltid vært viktig for oss å ha full kontroll over våre kundeforhold, og det får vi med oppdaterte, smarte data fra Bisnode. Vi har faktisk samarbeidet med Bisnode i så mange år at det er vanskelig å huske hvordan verden så ut før vi startet opp. Dataløsningene fra Bisnode er kommet helt inn under huden på vår virksomhet, og er implementert i noen strategisk viktige kredittprosesser, forteller Jane Poulsen, Head of Credit Risk i Sergel.

"Ved hjelp av en overvåkningsløsning fra Bisnode er vi alltid oppdaterte på hvordan økonomien ser ut hos våre kunder…"

 – … og vi får direkte beskjed når det skjer endringer som vi må reagere på. Endrer selskapet status, adresse, eierforhold, eller hvis selskapets risikoprofil endres vesentlig, så får vi beskjed. Det gir oss en unik mulighet til å handle proaktivt og ta eventuelle forbehold i vår kredittgiving, fortsetter Poulsen.

Sergel i Norden jobber med kreditt og inkassoløsninger av høy kvalitet, og selskapet legger vekt på å møte enhver kunde utifra deres behov. Alle henvendelser behandles med stor forståelse og respekt – for å skape en best mulig opplevelse for kunden, og våre kunders kunder. I tillegg fungerer Sergel som konsulenter, og rådgir og veileder sine kunder om optimalisering av kredittstyring og innkreving.

– Profesjonell forvaltning og et hurtig overblikk over risiko er alfa og omega for oss. Vi får svært mange henvendelser daglig, så vi er avhengige av å ha enkel tilgang til informasjon som gir oss en rettferdig og troverdig vurdering av kundens risiko. Derfor har vi integrert kredittdata fra Bisnode direkte inn i våre egne systemer, noe som gjør at vi kan gjøre alle kredittvurderinger online og helt automatisk. Det er kun hvis en kundes situasjon krever en mer dyptgående behandling at vi må i gang med manuelle prosesser – for eksempel om vi vil sjekke kundens seneste årsrapport, eierforholdet og eierne bak selskapet, samt relevant historikk, forklarer Poulsen.

"Vi sparer utrolig mye penger hver eneste dag i form av spart tid og ressursforbruk ved å ha oppdaterte data lett tilgjengelig."

– Og utover at vi er svært godt fornøyde med Bisnodes løsninger har vi i tillegg et fantastisk samarbeid. Bisnode ønsker, i likhet med oss selv, å utfordre løsninger, og vi «leker sammen» når vi skal prøve ut nye løsninger eller teorier og analyser. Bisnode er svært fleksible og åpne for nye tiltak og ideer som er, og kan være, til nytte for begge parter, sier Poulsen.

Sergel og Bisnode har nylig også inngått et samarbeid om å kunne tilby Sergels kunder tilgang til Bisnodes kredittopplysninger direkte fra Sergels hjemmeside.

«Akkurat som at vi selv gjerne vil minimere tap og effektivisere vår lønnsomhet, ønsker vi også gjerne å hjelpe våre kunder med dette.»

– Vi har mange typer kunder hos oss, og ikke alle har behov for et fullstendig integrert kredittvurderingssystem hos seg selv. Til gjengjeld har de fleste behov for å kunne hente ut en kredittrapport eller gjøre en simpel kredittvurdering av deres kunder på ad hoc-basis. Takket være samarbeidet med Bisnode kan vi nå hjelpe våre kunder med dette på en svært enkel og fleksibel måte, avslutter Jane Poulsen.