Smarte data er en del av ryggraden i Spotify

Kundecase

Hver dag produseres det 16.000 milliarder megabyte data. For mennesker, samfunn og næringsliv er den enorme mengden informasjon en gullgruve – og en kjempeutfordring. 

Fremtiden tilhører dem som kan forvandle og foredle Big Data til smarte data. Bisnode har snakket med grunnleggeren av Wayblazer og Spotifys administrerende direktør i Norden – om vår tids harde valuta: Smarte data.

90 prosent av alle data er skapt de siste to årene

Å forstå omfanget av den datamengden som hver dag produseres i verden er vanskelig. Hvor mye er egentlig 16.000 milliarder megabyte? Et bedre bilde av den eksplosive utviklingen er det faktum at 90 prosent av alle verdens data er blitt skapt de siste to årene. Her fins eksempelvis informasjon fra forretningstransaksjoner, e-post, sosiale medier, blogger, GPS’er, videoer og digitale bilder.

Smarte data: En gullgruve og en kjempeutfordring

At den informasjonen som vi er vant til å kalle Big Data – er en gullgruve for foretak, er ingen overdrivelse. Men hvordan skal vi kunne håndtere all informasjon? Menneskets hjernekapasitet har de siste 5.000 årene ikke utviklet seg i særlig stor grad.

Risikoen fins for at vi reagerer som mannen som kom inn i bokhandelen Barnes & Noble ved Union Square på Manhattan. Da blikket hans møtte fire etasjer med bøker, stanset han, sukket og sa før han gikk ut: – Så mange bøker, så liten tid.

Ta vekk det ikke-relevante

Smarte data handler om at noen tar denne mannen i hånden og hjelper til med å ta vekk alt som ikke er relevant for han. Foretak som lykkes med det, vil lettere beholde sine eksisterende kunder og kan mer presist nå nye kunder med sine kampanjer.